Werken vanuit Bedrijfsverzamelgebouw
Medewerkers ontmoetingsruimte Dienstencentrum
Werkbedrijf Dienstverlening van het Leer- en werkcentrum
Elke maandag en donderdag zijn ze in het dienstencentrum van Ons Tweede Thuis in Aalsmeer te vinden. Tot groot plezier van de medewerkers van het dienstencentrum van Ons Tweede Thuis én van henzelf. Alfons en Sanjay zijn vanuit het Bedrijfsverzamelgebouw gedetacheerd in Aalsmeer.
Start van de dag
Sanjay komt vanuit Amstelveen op zijn scooter, Alfons vanuit Uithoorn op de fiets. “Ik moet meer bewegen hè”, aldus Alfons. Een mooi stukje zo van Uithoorn naar Aalsmeer. Om tien uur stapt hij het dienstencentrum binnen en gaat zich dan eerst omkleden in de bedrijfskleding. Sanjay is dan al een uur bezig, die begint om negen uur. Sanjay: “Ik schrijf altijd eerst in mijn map hoe ik me voel. Dat is belangrijk want anders is mijn hoofd te vol. Door het op te schrijven kan ik het loslaten en neem ik het niet mee in mijn werk. Dan ga ik om kwart over negen koffie en thee rondbrengen bij de mensen in de kantoren. In onze map staan onze taken en tijden, het werkrooster dus. We doen sommige dingen samen en sommige taken alleen.” Alfons vult aan: “Als ik even voor tienen binnenkom, bespreken we samen eerst wat voor taken er zijn. We drinken een kop koffie en gaan dan aan de slag. Op donderdag is onze begeleider Patricia van Rijn er. Met haar bespreken we hoe alles loopt, wat we moeten doen om ons werk zo goed mogelijk uit te voeren. We maken bijvoorbeeld de keukens netjes. Sanjay beneden en ik boven en soms zetten we alles klaar in de vergaderzalen, als dit mag van Karin van Veen, onze werkbegeleidster vanuit het dienstencentrum zelf.”
Dienstverlening
Sanjay en Alfons werken allebei bij het werkbedrijf Dienstverlening van het Leer- en werkcentrum Het Bedrijfsverzamelgebouw. Daar hebben ze al werkende een training gehad: hoe ga je met de mensen om als je koffie brengt, wat doe je wel en wat niet, wat kun je wel en niet zeggen, welke grapjes kun je maken, hoe werk je hygiënisch, etc. Het viel al snel op dat beide heren er wel gevoel en vooral ook plezier in hadden. Het werk in het dienstencentrum was voor hen dan ook een buitenkansje. Ze solliciteerden, ondertekenden een overeenkomst en konden aan de slag met deze baan voor twee dagen in de week (de andere twee dagen werken zij nog steeds bij Het Bedrijfsverzamelgebouw). Nu ze een half jaar bij het dienstencentrum werken, zijn ze nog net zo enthousiast. Alfons: “Ik vind het schitterend hier. Het contact met andere mensen, hoe ze met je omgaan. Mensen hebben geduld met je, zijn relaxter. Ze zijn hartstikke trots op ons. Ik heb bij een supermarkt gewerkt, en daar was veel druk. Hier is dat minder. Soms is het wel lastig om nee te zeggen. Bijvoorbeeld als ze heel laat zeggen dat er een vergaderzaal klaargezet moet worden.” “Dan gaan we naar Karin”, vertelt Sanjay, “we kunnen van alles doen maar het moet wel op tijd gezegd worden. Ik vind het hier ook heel leuk. Mensen waarderen ons. Ik kende veel mensen al. Ik woon al vanaf mijn achttiende bij Ons Tweede Thuis en ken bijna de hele stichting. Ik heb ook al op veel plekken gewerkt. Ik zou hier wel meer dagen willen werken.”
Vandaag is het een bijzondere dag. Alfons heeft zich zelfs extra goed geschoren, zo meldt hij, want Sanjay is jarig. De koffiekar is versierd en Maureen en Karin, aanspreekpunt voor beide heren op het dienstencentrum, komen een cadeautje brengen. Sanjay glundert en neemt felicitaties en cadeau graag in ontvangst. En natuurlijk ook alle felicitaties van de medewerkers in het dienstencentrum als hij de koffie- en theeronde doet. Want dat persoonlijke contact met de medewerkers van het dienstencentrum (die Sanjay en Alfons terecht hun klanten noemen) en het leveren van een professionele dienst aan hen, dat is toch het allerleukste voor Sanjay en voor Alfons. Dat maakt ons werk ook echt werk.
Dit artikel is eerder verschenen in Ons Tweede Thuis Magazine (juni 2014)